Konkurentsiametile laekus 2024. aasta jooksul kokku neli kaebust (sh anonüümsed vihjed) seoses võimalike ebaausate kaubandustavadega põllumajandustoote ja toidu tarneahelas. Kaebustes viidati eelkõige kaubandustavadele, mis seisnesid näiteks liiga pikkades maksetähtaegades, müügiga mitteseotud tasudes või muudes probleemsetes tavades või lepingutingimustes.
Põllumajandustoote ja toidu tarneahelas ebaausa kaubandustava tõkestamise seaduse1 (PTEKS) §-s 10 nimetatud taotlusi järelevalvemenetluse alustamiseks ei esitatud. Taotluste puudumisest ei saa siiski järeldada, et turul ebaausaid kaubandustavasid ei esine. Pigem viitab see vähesele teadlikkusele ebaausatest kaubandustavadest või Konkurentsiameti rollist nende tõkestamisel. Samuti võib kaebuste vähesus olla seotud sellega, et ebaausatest kaubandustavadest mõjutatud müüjad sõltuvad majanduslikult suurematest ostjatest ning kardavad, et kaebuse esitamine võib kaasa tuua negatiivseid tagajärgi, näiteks ärisuhete lõppemise või muude survemeetmete rakendamise ostjate poolt. Seetõttu on ameti 2025. aasta üheks prioriteediks turuosaliste teadlikkuse tõstmine ebaausate kaubandustavade ja Konkurentsiameti rolli kohta, samuti järelevalve tugevdamine. Amet jätkab ka omal algatusel ebaausate kaubandustavade tuvastamist ning neile sobival viisil reageerimist.
Konkurentsiamet algatas möödunud aastal omal algatusel PTEKS-i nõuete kontrollimiseks järelevalvemenetlused viie suurema toidulisandite hulgimüüja kohta, kes ostavad toidulisandeid eesmärgiga need apteekidesse edasi müüa. Järelevalvemenetluse algatamise ajendiks oli ametini jõudnud info, mis viitas muuhulgas probleemidele maksetähtaegade arvutamisel. Ebaausate kaubandustavade keelust kinnipidamise kontrollimiseks käivitati laiem kontrolliprojekt ning järelevalvemenetlused jätkuvad aastal 2025.
Lisaks eelnevale laekus Konkurentsiametile 2024. aasta jooksul ka mitu ebaausaid kaubandustavasid puudutavat selgitustaotlust. Enim tunti huvi just PTEKS-i kohaldamisala kohta, eelkõige, et millised tooted kvalifitseeruvad põllumajandustoote ja toiduna PTEKS § 3 lõike 1 tähenduses.
- Kommenteerimiseks logi sisse või registreeru