Post

Postisektoris osutasid 2024. aastal tegevusluba nõudvaid teenuseid AS Eesti Post ja NOVA POST Estonia OÜ. Mõlemal on õigus kirisaadetiste ja postipaki edastamiseks nii liht- , täht-, väärt- kui ka partiisaadetisena nii siseriikliku kui ka rahvusvahelise teenusena.
2024. aastal jätkas Eestis ainsa perioodika kojukande teenuse osutajana AS Eesti Post, kes tegutseb Omniva kaubamärgi all.

Kuna 2024. aastal lõppes AS-i Eesti Post tegevusluba universaalse postiteenuse (UPT) osutamiseks, siis vastavalt postiseadusele korraldas Konkurentsiamet avaliku konkursi universaalse postiteenuse osutaja leidmiseks. Konkursile laekus ainult üks pakkumine AS-ilt Eesti Post. Konkurentsiameti 11.07.2024 otsusega kuulutatigi konkursi võitjaks AS Eesti Post. Vastavalt tegevusloale osutab Eestis kuni 08.10.2029 universaalset postiteenust AS Eesti Post.

Universaalse postiteenuse taskukohane tasu kehtestatakse valdkonna eest vastutava ministri määrusega ning see tasu kehtib kogu riigis ühesuguselt, olenemata teenuse kasutaja asukohast. Postiteenuse valdkonna eest vastutab Regionaal- ja Põllumajandusministeerium. Hetkel kehtivad universaalse postiteenuse taskukohased tasud, mis jõustusid 01.05.2023.

Konkurentsiamet tegi 13.12.2024 regionaal- ja põllumajandusministrile ettepaneku universaalse postiteenuse taskukohase tasu muutmiseks.

Hetkel maksab kuni 250 g kaaluva lihtkirja (nn tavalised kirjad) riigisisene edastamine 1,30 eurot. Ettepaneku kohaselt tõuseks selle teenuse taskukohane tasu 2,20 eurole. Kehtivate regulatsioonide järgi on lihtkirjade edastamise kiiruseks kolm tööpäeva ning teenus on sobilik siis, kui saatja jaoks ei ole kättetoimetamise kiirus oluline.

Tihti tekitab segadust see, mida tähendab kättetoimetamise kiirus kolme tööpäeva jooksul. Oluline on siinkohal tähelepanu pöörata kirjakastidele (nn oranžid kastid, kuhu saab poetada kirja) märgitud tühjenduse aegadele. Kättetoimetamise kiirust hakataksegi lugema kirjakastile märgitud tühjendamise ajast. Näiteks kui kirjakastil on, et tühjendamine T ja N (st teisipäev ja neljapäev) kell 9.00, siis kui lasta kiri kirjakasti teisipäeva hommikul kell 7, siis kulgemise aega saab arvestada alates kasti tühjendamisest teisipäeval kell 9.00. Kolmas tööpäev (st millal kiri on vaja kätte toimetada) on sellest arvates reedel. Kui aga poetada kiri kirjakasti teisipäeval pärast märgitud tühjendusaega (näiteks kell 12), siis tuleb saadetise kulgemist hakata lugema järgmisest tühjendamise ajast. Selle näite puhul on kirjakasti tühjenduse aeg neljapäeval kell 9.00, st teisipäeval kell 12 kirjakasti poetatud saadetise kättetoimetamise kolmas tööpäev saabuks järgmise nädala teisipäeval.

On võimalus valida ka kiirem edastamine, st ühetööpäevane edastamine (nn prioriteetsed kirjad). Hetkel maksab see teenus kuni 250 g kaaluva lihtkirja riigisisesel edastamisel 2,30 eurot. Konkurentsiameti ettepaneku kohaselt tõuseks selle teenuse taskukohane tasu 2,60 eurole.
Lisaks universaalse postiteenuse taskukohase tasu muutmise ettepanekule tegi Konkurentsiamet ettepaneku ka universaalse postiteenuse maksemäära tõstmiseks.

Universaalse postiteenuse makse on rahastamiskohustusega postiteenuse osutaja tasutav makse, mida kasutatakse universaalse postiteenuse osutamisega seotud ebamõistlikult koormavate kulude hüvitamiseks. Tasutud maksed kogutakse nn universaalse postiteenuse osutamise fondi, kust on põhjendatud taotluse alusel võimalik väljamakseid teha. Makse kohustus on ainult tegevusloa alusel tegutsevatel ettevõtjatel, ehk siis AS-il Eesti Post ja NOVA POST Estonia OÜ-l.

Hetkel kehtivate maksemäärade järgi on lihtsaadetisena edastatava kirisaadetise maksemäär 0,08 eurot, mis ameti ettepanku kohaselt võiks tõusta 0,19 eurole. Konkurentsiamet tegi ettepaneku makseid rakendada ka postipakkidele summas 1,15 eurot saadetise kohta.

Regionaal- ja Põllumajandusministeerium alustas 2024. aasta lõpus arutelu postiseaduse muutmiseks. Konkurentsiamet oli nendesse aruteludesse kaastatud ennekõike hinnaregulatsiooni puudutavates küsimustes, kuivõrd kaalumisel on ka lahendus, mille kohaselt universaalse postiteenuse tasusid ei kehtesta valdkonna eest vastutava ministri määrusega, vaid hinna kooskõlastaks Konkurentsiamet sarnaselt teiste reguleeritavate sektoritega (elekter, gaas, vesi).